lust for lifestyle

Pajzsmirigy alulműködés és Hashimoto: hogyan éljük túl?

2017. július 09. - rebarbara_

Bár a pajzsmirigy alulműködés nem számít súlyos betegségnek, az életminőséget bizony alaposan haza tudja vágni: örökös fáradtság, bőrproblémák, és persze a folyamatos, megállíthatatlan hízás. Kb. 8 éve tudok a betegségemről, ami a jelek szerint kb. 11-12 éves korom óta tart, összesen pedig 20 kiló ment fel az évek során. Igen, ez sok, soványból túlsúlyosra híztam, 3 ruhaméretet ugrottam, és szörnyen éreztem magam a bőrömben. Ez a hónap nagy mérföldkő nekem, hosszas szenvedés és gyógyszerbeállítás után végre elértem a tíz kiló mínuszt, és mivel sok ismerősöm érintett a témában, gondoltam, összeszedem a betegséggel kapcsolatos tapasztalataimat. 

thyroidtyp.jpg

Kép innen, sorstársaknak érdemes olvasgatni!

1. Legyen egy szuper háziorvosod!
Komolyan, ennél nincs fontosabb. A 13. kerületben röhej az endokrinológia, fél évet vársz egy időpontra, majd a helyszínen kiderül, hogy igazából 5 embert írtak ugyanarra az időpontra, szóval vagy bejutsz, vagy nem. Állapotfelméréshez elengedhetetlen az endokrinológus, illetve fontos, hogy elküldjön terheléses vércukor, illetve lisztérzékenység tesztre, ezek gyakran együtt járnak a Hashimotóval, fontos, hogy tudd, mivel van dolgod. Azóta, mióta ez megvolt, a gondozást (tehát azt, hogy 3 havonta kiír laborvizsgálatra, és megbeszéljük a gyógyszerdózist) nekem kizárólag a háziorvos végzi, akivel iszonyatosan nagy szerencsém van. Már a gyógyszerszedés elején éreztem, hogy hiába határértéken belüli a TSH-értékem, nem vagyok jobban. Hamar rájöttem, hogy nekem muszáj 1 alatt tartani a TSH-mat, hogy elfogadható állapotba kerüljek, a legtöbb orvos viszont zokon veszi, ha kész tények elé állítod. Szerencsére a háziorvosommal ezt tök jól meg tudtam beszélni, így 7 év után először rendben van a TSH-m, és végre nem hízom folyamatosan. 

2. Ne sanyargasd magad!
Nyilván az évek során én is minden diétát és mozgásformát kipróbáltam, de látványos eredményt szinte semmi nem hozott. A gluténmentes diétát kb. 3 hónapig bírtam, és utólag már bánom, hogy ennyi pénzt kidobtam rá, amikor semmi értelme nem volt, viszont igyekszem a lehetőségeimhez mérten tudatosan táplálkozni: Hashimoto esetén tilos a jódozott só (és a Betadine is!), illetve kiszámoltam az alapanyagcserémet, amihez próbálok igazodni, sem kevesebbet, sem sokkal többet nem szabad ennem, ha továbbra is fogyni szeretnék. Az alkoholt teljesen száműztem az életemből - tudom, ez sokaknak kényes pont. Régen sem voltam nagyivó, de mióta azt a heti 1-2 pohár bort is elhagytam, sokkal jobban vagyok, sokat javult a pikkelysömöröm is, tehát nem kérdés, hogy ez volt az egyik legjobb döntésem. Vitaminok közül cinket, D-vitamint és magnéziumot szedek, a Hashimoto miatt viszont érdemes évente kétszer egy szelénkúrát is tartani (fontos, hogy organikus szelén legyen, pl. Selenorg). Mozgásban a séta vált be, mióta tartom a napi 10 ezer lépést, látványos a fogyás. Jelenleg épp egy krónikus szédüléses betegséggel küzdök, tehát ebben a nagy melegben ezt már egyre nehezebb tartani, de a nagyon szédülős napokon is igyekszem legalább 6-7 ezer lépést tenni.

3. Bőr, haj, körmök
A Hashimoto kellemetlen tünete, hogy mindenféle bőrprobléma előjön tőle: bőrszárazság, rozacea, pikkelysömör, ekcéma, meg minden, ami kell. Nekem ezek közül mind előjött, viszont hatalmas segítség volt az immunológus, akihez allergiateszt miatt mentem, ő rengeteget segített, és mióta betartom a tanácsait, sokkal szebb a bőröm. A szabály egyszerű: sem alkohol, sem illatanyag, sem Sodium Lauryl és Laureth Sulfate! Ezek közül az illatanyagot a legnehezebb betartani, illetve nyáron naptejszezonban az alkoholt, de szerencsére egyelőre mindenre találtam alternatívát (a sminket kivéve, de ennyi engedmény belefér). A teljesség igénye nélkül íme néhány termék, ami nagyon bevált:

Arc:
- Balea MEN Sensitive nappali krém (sajnos változik az INCI, raktak bele illatanyagot)
- Balea micellás víz száraz és érzékeny bőrre
- Balea MED Ultra Sensitive arctisztító tej
- Babydream Extra Sensitive babaolaj
- Babylove Sensitive babafürdető (a kozmetikumok Szent Grálja, tusfürdő, arclemosó, és sampon helyett is ezt használom)
- Babylove Meine Ersten törlőkendő újszülötteknek (sminklemosásra)
- Nivea Sensitive nappali és éjszakai arckrém

Fényvédő:
- Ombia Sun szenzitív naptej (Aldi saját márka, arcra nem használnám, de testre szuper)
- Herbária Solar naptej (30-asban és 50-esben is használom, az 50-es csíphet egy kicsit, de egyáltalán nem ragacsos, alkohol- és illatmentes, olcsó!)
- La Roche-Posay Anthelios arcpermet SPF50 - fényvédő aeroszol arcra, csodaszer, de piszok drága
- Bioderma Photoderm Kid SPF 50+ tej és spray - mindkettő szuper, arcra is mehet, viszont kissé nehéz és ragad is

Egyéb:
- Ombia Med Urea szappan (teljesen sima, illatmentes, ureás szappan potom 150 forintért, brutálisan jó)
- Ombia Med 10% Urea lábápoló krém (kézkrémnek használom, de akár arcra is kenném, imádom)
- takarításhoz gumikesztyű, gumikesztyű, gumikesztyű! Akkor is, ha csak egy poharat mosol el, és akkor is, ha kézzel kell kimosnod valamit. 

Remélem, valamennyit tudtam segíteni, ha kérdésetek maradt, az e-mail címemet jobb oldalon találjátok! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://lustforlifestyle.blog.hu/api/trackback/id/tr5312651033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása