lust for lifestyle

Anyajegyműtét: tippek, trükkök, tapasztalatok

2016. november 04. - rebarbara_

Az anyajegyműtéttel kapcsolatos tapasztalataim nem éppen frissek, ugyanis 4 éve estem túl rajta, azonban mivel elég kalandos a története, úgy gondoltam, sokak számára hasznos lehet néhány infó ezzel kapcsolatban. Mivel itt az ősz, egyúttal elérkezett az anyajegyműtétek szezonja is, ezeket a műtéteket ugyanis a napfény káros hatása miatt nem érdemes nyáron elvégeztetni - épp ezért jó, ha az őszt minden évben azzal kezdjük, hogy ellátogatunk a bőrgyógyászhoz egy melanoma szűrésre. A melanoma egy gyakori, veszélyes bőrdaganat, mely korai diagnózis esetén kezelhető, azonban előrehaladott állapotában igen rossz a prognózisa. A fényvédelem mellett ezért nagyon fontos a rendszeres önvizsgálat és az évente egyszeri szűrés, melyet a helyi SZTK-ban is elvégeznek, méghozzá ingyenesen. 

fenyvedo.gif

Legfontosabb a fényvédelem

Az én történetem úgy kezdődött, hogy volt a hátamon egy kiálló anyajegy, amibe állandóan beleakadt a melltartópánt, és ez érthető módon zavart. Nem bíztam a véletlenre a dolgot, elmentem egy "profi" magándokihoz, hogy akkor már nézze meg az összes anyajegyemet, erre csak legyintett, hogy ez csak fibróma, és nyugodtan égettessem le. Ezután elmentem az SZTK-ba, ahol a bőrgyógyász mindenféle ellenkezés nélkül elvégezte a beavatkozást, én hülye pedig tűrtem, mert akkor még fogalmam sem volt arról, hogy valójában ez nem is fibróma, hanem festékes anyajegy volt. Festékes anyajegyet tilos égetéssel eltávolítani, ugyanis amellett, hogy az égetés okozta roncsolódás megnehezíti a szövettani vizsgálatot, nem lehet megállapítani, hogy az eltávolítás tökéletes volt-e. Szerencsére volt annyi eszem, hogy már akkor is ragaszkodjak a szövettanhoz, aminek az eredményét egyszerűen csak kiadták az ajtón, én pedig csak annyit értettem belőle, hogy az eltávolítás nem az ép szövetben történt, és hogy rendellenes sejteket láttak benne. Amikor megkérdeztem az asszisztenst, hogy ez akkor mit jelent, csak legyintett, hogy már úgyis leszedték, én pedig mivel nem értettem hozzá, ráhagytam. Hatalmas szerencsém volt, mert pár héttel később az anyajegy kiújult, ez pedig már engem sem hagyott nyugodni, így elmentem a háziorvosomhoz, akinek csak elkerekedett a szeme, és azonnal beutalt a SOTE onkodermatológiai szakrendelésére, amit egy onkológiai konzílium, majd egy műtét követett. Ezeket teljesen jól viseltem, egy pillanatra sem fordult meg a fejemben, hogy akár bőrrák is lehet, viszont nagyon haragudtam a két inkompetens bőrgyógyászra, akik anno teljesen félrediagnosztizálták az anyajegyemet, ugyanis így egy apró heg helyett egy 4 centis vágás lett a hátamon - persze értettem, hogy ezúttal biztosra kell menni. A műtétet a Bőrklinikán végezte Dr. Bottlik Gyula, akinek a neve gyakorlatilag garanciát jelent arra, hogy jó kezekbe kerültünk: kb. 3 perc alatt túl voltam rajta, és semmit nem érzékeltem belőle. Hazafele a metrón nem is értettem, hogy miért csinálnak ebből ekkora drámát az emberek, persze akkor már nem voltam ilyen laza, amikor hazaérve kiment az érzéstelenítő hatása. Az anyajegy a lehető legrosszabb helyen, a lapockámon volt, így a varrat állandó húzódásnak és mozgásnak volt kitéve, ami egyúttal azt is jelenti, hogy fájt, méghozzá sokáig - 21 napig volt a hátamban a varrat, és nem mondom, hogy élveztem ezt az időszakot. Egy hónapig nem tudtam rendesen zuhanyozni és hajat mosni, mert a kötést, valamint a varratot nem érhette víz és pára, az öltözés/vetkőzés pedig 20 perceket vett igénybe. A második hét elteltével történt egy varratlazítás is, így az utolsó héten megint fájt, feszített, viszketett, a varratszedés szó szerint megváltás volt. Mindezek ellenére maximálisan úgy érzem, hogy megérte, a vágás helye ugyanis csodaszép lett, szabad szemmel a mai napig alig látható. A szövettan eredménye alapján a kiújult részben már nem voltak jelen az előzőleg tapasztalt rendellenes sejtek, így minden jó, ha a vége jó, ma már csak egy emlék az egész.

Végezetül íme néhány tipp, hogy könnyebb legyen ez az időszak:

  • Az anyajegyeket csak kimetszéssel hagyd leszedni. Sem égetés, sem lézerezés, sem fagyasztás, hidd el, ha baj van (és láthatjuk, hogy az ilyesmi előfordul), a saját dolgodat nehezíted meg. 
  • Használj fényvédőt! Bár a bőrrák kialakulásában a hajlam is benne van, tudományosan bizonyított, hogy rengeteget számít a fényvédelem - nyáron mindenedet, télen pedig legalább az arcodat kend be indulás előtt.
  • Műtét után mindig kérdezz rá, hogy pontosan milyen varratod van, milyen ápolást igényel, és mik azok a dolgok, amiket feltétlenül kerülnöd kell. Az én sebészem nem volt a szavak embere (ami érthető is, hiszen pár óra alatt több tucat műtétet kell elvégeznie), így egy asszisztenst kérdeztem meg a teendőkről, aki nagyon segítőkész volt, és rengeteg hasznos infót megtudtam tőle. 
  • Vigyázz a varratodra! Nem mondom, nem volt egyszerű egy hónapig a jobb oldalamon aludni, de nagyon fontos, hogy kíméld a varratot, amennyire csak tudod. Persze akkor sem kell pánikba esni, ha valami nem terv szerint alakul: nekem például két kontroll közt már szinte lemállott a hátamról a kötés, így hiába mondták, hogy ne nyúljak hozzá, kénytelen voltam lecserélni - érdemes szigetkötszert használni, ami tisztán és szárazon tartja a sebet, fertőtlenítéshez pedig Octenisept sprayt használtam. A ragasztómaradványok leszedéséhez tökéletes a sebbenzin, azonban nagyon figyelj rá, hogy magát a varratot ne piszkáld! 
  • Mindig ragaszkodj a szövettanhoz! Egy jó orvosnak természetes, hogy az eltávolított szövetrészt elküldi ellenőrzésre, azonban mint látjuk, sajnos nem mindenki gondolkodik így, tehát van, hogy neked kell kérned a vizsgálatot. 
  • Ne félj! Ez a legfontosabb, hiszen egy anyajegy eltávolítása rutinbeavatkozás, mely ráadásul gyors és fájdalommentes - a lapocka az egyik legkényesebb, leglassabban gyógyuló terület, azonban ezt is gond nélkül átvészeltem, így hidd el, nincs mitől tartanod. 

A bejegyzés trackback címe:

https://lustforlifestyle.blog.hu/api/trackback/id/tr3611927691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása